Visie

Visie

Het is belangrijk dat een leerling, jong of oud, plezier heeft in het maken van muziek. In tegenstelling tot sporters hebben muzikanten geen piekjaren waar ze naar toe moeten werken. Muziek maken is geen wedstrijd. Met de juiste begeleiding en instelling kan men zowel als professional als amateur genieten van het plezier wat muziek te bieden heeft. Zo kan een muzikant een heel leven lang genieten van de ervaringen die hij heeft opgebouwd. Dit is de route die wij onze leerlingen willen bieden.

Werkwijze

Geen enkele leerling is hetzelfde. Met deze instelling gaan wij altijd te werk. Ambities en interesses verschillen per persoon. Het kan zelfs zijn dat een leerling een fysieke of mentale beperking heeft. Dit hoeft echter niet diegene er van te weerhouden om te gaan drummen. Door dit instrument leer je goed je eigen lichaam kennen en kun je jezelf overtreffen.

Wat wel universeel is bij iedereen om vooruit te komen is: oefening baart kunst. Zowel voor de hobbyist als de professional. Elke grote muzikant heeft vele uren in zijn instrument gestopt om op een goed niveau te komen. Dit kan een hele investering lijken. Voor de een is dit vanzelfsprekend, voor de ander heeft dit een lagere prioriteit, wat natuurlijk prima is.

Introductie

De eerste les is een introductie. Hierbij wordt de leerling wat vragen gesteld.

  • Waarom wil je drummen en wat trekt je naar het instrument?
  • Wat lijkt je leuk om met je muzikaliteit te doen?
  • Weet je al iets over het instrument?
  • Wat vind je leuke muziek?
  • Heb je al ervaring met andere instrumenten?

Er zijn natuurlijk geen foute antwoorden en het is zeker geen test waarvoor de leerling kan zakken. Door deze vragen leren we elkaar beter kennen. Uiteraard kan hij of zij ook vragen stellen. Verder gaan we in dit gesprek kijken naar de ambitie van de leerling en waar de muzikale interesses en eventueel voorkeuren liggen. Natuurlijk worden ook de eerste noten gespeeld.

Lessen

In de lessen gebeuren, aan de hand van het introductie gesprek, verschillende dingen:

  • Meespelen met muziek
  • Leren lezen van noten
  • Techniek/onafhankelijkheidsoefeningen
  • Luisteroefeningen

Dit gebeurt voor kinderen spelenderwijs uit een lesboek, speciaal ontwikkeld voor deze leeftijd. Dit is zeer aan te raden voor een snelle ontwikkeling.

Voor de oudere leerling gebeurt dit in een reeks oefeningen uit een lesboek of uitgeschreven opdrachten. Men kan ook eigen liedjes aandragen van hun favoriete band of muzikant. Als het een haalbaar doel is voor het stadium waar de leerling zich in bevind gaan we samen luisteren en eventueel de partijen uitschrijven met noten.

Alles gebeurt met een stijgende lijn in niveau, eventueel in overleg met de ouders of verzorgers. Voor kinderen met een fysieke of mentale beperking wordt een aangepast programma gemaakt in samenspraak met de ouders of verzorgers.